Hudlidelser

Hudlidelser hos hund og kat

Hud- og pelsproblemer er en af de mest almindelige årsager til at katte- og hundeejere søger dyrlæge.

Der kan være kortvarige sygdomsproblemer i huden, for eksempel i forbindelse med hudskader samt eventuelle problemer med lopper, mider eller flåter. Det kan desværre også være langvarige eller kroniske hudsygdomme, som eventuelt kan være nedarvede og/eller racespecifikke.

Meget ofte giver sygdomme i huden hårtab og der kan være omfattende kløe, hvilket er meget frustrerende for vores dyr, der er plaget af dette nat og dag uden at kunne finde ro og hvile. Nogle hudsygdomme giver ikke kløe, men hunden eller katten kan slikke, bide eller ryste sig i stedet, og andre sygdomme giver udelukkende hårtab.

Nogle hudlidelser kræver kun en enkelt konsultation eller få, mens andre kan være mere komplicerede og vil betyde yderligere behandlinger.

Allergi og allergibetingede hudlidelser er desværre meget ofte årsag til kløe, hårtab, hudbetændelse og dårlig pels. Denne type hudlidelser er som regel komplicerede, da adskillige faktorer kan være udløsende årsager af sygdommen, og vil derfor kræve en målrettet indsats på flere områder.

Dyrlæge Line Engelharth har lang erfaring og efteruddannelse i arbejdet med hudpatienter og modtager gerne henvisninger fra praktiserende dyrlæger.

Arbejdet med udredning og behandling af hudsygdomme kan være som et stort puslespil, og det kræver ofte stor tålmodighed at komme i mål. Det er dog alle besværlighederne værd, når Jeres hund eller kat kan hjælpes til et nyt og bedre liv uden kløe og betændelse i huden.